maanantai 24. heinäkuuta 2017

Reissusukat osa 2: Kisut

Melkein kuukauden kestävä matka vaatii onnistuakseen myös taustajoukkoja. Perheemme iso murheen kryyni oli kissavanhuksemme, jonka hoitopaikka neljäksi viikoksi tuotti päänvaivaa. Olimme jo varanneet kissallemme paikan kissahoitolasta, kun hieman yllättäin kaverini äiti lupautuikin ottamaan kissamme hoitoonsa kuukaudeksi. Kiitollisena tarjouksesta päätin neuloa kissanhoitajalle reissun aikana kissasukat. Virikkeenä kissasukilleni oli Pinterestä bongaamani kuva, jonka pohjalta tein omia muunnelmiani. Yhtään keskenään samanlaista kissaa ei näistä sukista löydy.

Aloitin sukat matkalla Saksan Legolandiin. Tanskan Legolandissa olemmekin parina edellisenä kesänä käyneet, mutta nyt oli aika tutustua myös saksalaisverisoon. Sinänsä hyvin samantyyppinen paikka toki oli. Lasten suosikki tämäkin.

Reissun ensimmäiset hellepäivätkin sattuivat Günzburgiin. :) Onneksi Dublo-puistossa pääsi vilvoittelemaan vesisuihkujen alle. Günzburgissa ollessamme sattui myös reissun ensimmäinen ja oikeastaan ainut vastoinkäymisemme. Autosta hajosivat jarrut. Mieheni vietti helteisimmän päivän läheisessä Ulmin kaupungissa jonottaessaan autokorjaamolla iltamyöhään asti. Minä hurvittelin lasten kanssa huvipuistossa. Huvipuiston mentyä kiinni, tekemistä riitti Camping Villagessa, josta löytyi erilaisia kiipeilytelineitä vähän joka majoituskorttelista. Majoituskylästä löytyy myös pieni pulikointilampi sekä isommille ja hurjapäisimmille lapsille eräänlainen miniversio FlowParkista.

Alkuperäissuunnitelmissa oli vierailla myös tuolla oikeassa Neuschwansteinin linnassa, joka sijaitsee suhteellisen lähellä Legolandia. Luettuamme nousujen ja rappusten määrästä, päätimme kuitenkin sijoittaa tuon reissun tuonnemmaksi, ehkä sitten kun lapset olisivat isompia. Korjatuin jarruin suuntasimme kohti Alppeja!

Skipattuamme matkasuunnitelmistamme Neuschwansteinin linnan, päätimme pysähtyä Alpeille alkuperäissuunnitelmaa pidemmäksi aikaa. Ehdottomasti yksi parhaista päätöksistämme! Ensikertalaiselle Alpeilla näkymät olivat ihan huikeita! Vaikka aiemminkin kuvia sieltä on toki nähnyt, oli silti tunnelma paikanpäällä nähtynä jotain paljon enemmän kuin kuvista pystyy koskaan välittymään. Tirolilainen maisema vaihtui sään ja vuorokaudenajan mukaan. Illalla laskeva aurinko maalasi vuoret pastellinsävyisiksi. Aamulla usva kiipesi vuorten rinnettä ylös. Huiput pilkistivät valkoisten pilvihattaroiden päältä. Ensimmäisen päivän jälkeen poikani oli valmis muuttamaan Innsbruckiin. :)

Löysimme Innsbruckista kivan leirintäalueen, joka tarjosi lapsille monenlaista aktiviteettia.

Natterer Seen campingalueella pääsimme viettämään myös rauhallista rantalomaa Alpeilla. Lammen rannalta löytyi liukupomppuhässäkät, rauhallisemmasta päädystä lasten leikkipaikat sekä surffilaudat.

Toisena Innsbruck-päivänä teimme bussimatkan vanhaan kaupunkiin sekä suuntasimme köysiradalla ylös vuorille Muttereralmin huipulle.

Huipulta huimapäisimmät laskivat alas maastopyörillä -tai vielä hullummat mäkiautoilla!

Tyydyimme tepastelemaan rauhallisemmissa merkeissä alppiniityillä lehmien ympäröimänä. :)

Innsbruckista matka jatkui kohti Italiaa ja Gardajärveä. Maisemat matkan varrella olivat niin huikaisevat kauniit, että kissasukkien neulominen tällä etapilla oli melkoisen hidasta.

Italiassa iski hiki. Pari ensimmäistä päivää lapset asuivat uima-altaassa. Minä luin altaan reunalla reissun toisen Hotakaiseni, villasukkien kutominen näissä lämpöasteissa ei houkutellut. :) Ensimmäinen leiripaikkamme oli melko pieni Butterfly Camping ja altaalla meno oli rauhaisaa. Varsinaista uimarantaa ei leiripaikan tuntumassa ollut, mutta illalla kävimme läheisellä veneenlaskupaikalla joutsenten ja sorsien keskellä uimassa ja simpukoita sukeltamassa. Vesi oli uskomattoman kirkasta. Samalla tavalla heleän turkoosia kuin Alppipurojen ja jokien vesi.

Parin päivän jälkeen vaihdoimme isommalle Bella Italia leirintäalueelle. Täältä löytyi uimaranta, monta uima-allasta, vesipuisto, leikki- ja aktiviteettipuistoja -Ja ihan hirveästi ihmisiä.

Bella Italiasta kulki kaupunkijunayhteys läheisen Peschiera del Gardan vanhan kaupungin laidalle. Kaunis pikkukaupunki. :)

Gardajärveltä matkasimme kohti Venetsiaa. Olihan se nähtävä, nyt kun näin lähelle olimme jo ajaneet.

Huikean kaunis kaupunki. Nähtävää ja ihailtavaa olisi riittänyt paljon pidemmäksikin aikaa. Nyt teimme vain päivän pikavisiitin. Ehkä joskus uudelleen pidemmäksi aikaa. Ehkäpä pidennetty viikonloppu ilman lapsia. Tai sitten lasten kanssa läheiselle Lidon saarelle pulikoimaan. Liikuntarajoitteisille tai aivan pienten lasten kanssa Venetsia ei ole paras mahdollinen kohde, sillä kanaalien yli johtavia pikkusiltoja on ihan hirveästi. Juurikaan missään niistä ei ole ramppeja. Meillä oli lasten jalkoja säästääksemme mukana matkarattaat, jotka oli suht kevyet kantaa siltojen yli. Vaikka käveltävää oli paljon, eikä kävelemämme kaupunkireitin varrelta löytynyt juurikaan leikkipuistoja, tykkäsivät lapset silti Venetsiastakin.

Kanaaleissa risteili venetakseja, moottoriveneitä ja tietenkin kauniita gondoleita raitapaitaisine isäntineen. Joistakin paateista myytiin tuoreita vihanneksia ja hedelmiä. Venetsian kävelykadut olivat usein niin kapeita, että päivän paahtavin auringonpaiste jäi hieman varjoon. Tarkeni silti. :)

Venetsiasta suuntasimme Alppien yli Itävaltaan. Otimme yöpymisstopin Wienissä, mutta kaupunkikierros jäi tällä kertaa tekemättä. Aikataulut alkoivat painaa päälle niin, että matkamme jatkui pikaisella tahdilla kohti pohjoista. Tsekkien läpi ajoimme lähes pysähtymättä. Mieleen tuolta etapilta jäivät lähinnä keltaisenaan loistavat auringonkukkapellot.

Jossakin Tsekkien ja Puolan rajamailla valmistuivat lopulta kissasukatkin. Lankana Novitan Venla, puikot 2,25. Varressa silmukkamäärä 85.