sunnuntai 26. tammikuuta 2020

Kirjottu heijastin


Erasmus-hankkeen myötä saamme parin viikon päästä koulullemme vieraita Euroopasta. Hankkeemme yhtenä keskeisenä sisältönä ovat taiteen eri muodot. Sisällytimme teeman sisään käsityöt, sillä maailmalla suomalaista käsityön opetuksen perinnettä pidetään arvossa. Viime vuosina myös kotimaassamme on käyty paljon keskustelua suomalaisen käsityön opetuksen suunnasta. Ops-uudistuksen myötä tapahtunut kovien ja pehmeiden materiaalien yhdistäminen yhden ja saman oppiaineen alle, on herättänyt paljon kritiikkiä. Idea taustalla on jalo, lopputulos ei niinkään. Käytännössä kovien ja pehmeiden materiaalien yhdistäminen on romahduttanut lasten ja nuorten kiinnostuksen valita käsitöitä valinnaisaineeksi. Se "toinen puolisko" käsitöistä koetaan usein enemmän tai vähemmän pakkopullaksi, johon ei motia löydy.

Erasmus-viikon työpajaamme valikoimme kuitenkin esimerkkikäsityön pehmeiden materiaalien saralta. Projekti tuli olla suht simppeli ja melko nopeasti toteutettavissa. Päädyimme etupistoin kirjailtavaan heijastimeen. Heijastin siksi, että sekin taitaa olla koko lailla suomalaisten juttu. Pitkä kaamosaika selittänee meillä heijastinten suosiota. Toisaalta tuleepa se pimeys muuallakin päin maailmaa iltaisin, eli tarpeellinen kapistus kaikkialla.


Linkitän postaukseeni tekemäni englanninkielisen tutorialin. Normaalisti blogipostaukseen en jaksaisi näin yksityiskohtaista vaiheohjeistusta tehdä, mutta koska tuollaisen tutorialin joka tapauksessa työasioiden puitteissa hanketta varten tein, liitän sen nyt tänne blogin allekin. Heijastin tutorial


Prototyypistä viisastuneena todettakoon, että tuo valitsemani kiinnitysratkaisu ei ole ehkä se järkevin mahdollinen. Käytin protossani tuollaista minikokoista avainrengasta, jonka sitten kikkailin ruuvimeisselin avulla tuohon paksuun huopaan tehtyyn reikään. Prosessin aikana tuo peijakkaan rinkula sinkoutui aika moneen otteeseen milloin minnekin. Vinkki: Hermoja säästääksesi valitse kiinnitysmekaniksi mieluummin vaikkapa lukollinen pieni palloketju. Tai vaikka sitten ihan perinteinen lanka ja hakaneula.

Toinen prototyyppitestauksessa havaittu huomio oli se, että kirjailtava kuvio kannattaa pitää mieluummin simppelinä kuin monimutkaisena. Ajatus oli tuoda heijastimiin mukaan suomalaista kansanperinnettä ja valitsin toisen kirjailuaiheen karjalaisista malleista. Jouduin kuitenkin itsekin karsimaan tuosta linnusta yksityiskohtia. Malli ei olisi ollut kovinkaan käytännöllinen koulussa toteutettavaksi. Mielestäni tuo pelkistetympi lumihiutale toimii paremmin.

4 kommenttia:

  1. Kuinka uusi tämä ops-uudistus on? Meidän yläkoululaisilla on ollut mahdollisuus valita pelkästään tekninen- tai tekstiilityö valinnaisaineeksi. Tietääkseni myös ensi vuoden valinnaisissa on näin. Luulen kyllä, että jos käsityön valinnaisessa tulisi toinen puolisko kaupan päälle, ei meilläkään ehkä olisi käsitöitä valittu...

    Kivat heijastimet, näitähän tarvitaan nyt pimeänä vuodenaikana..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alakouluissa uudistus on ollut voimassa jo vuodesta 2016, yläkouluissa siirtymä on ollut portaittaista, eli on tullut voimaan sinne myöhemmin. Mutta varmasti käsityön opetuksen käytänteistä on eri paikkakunnilla erilaisia tulkintoja.

      Poista
  2. Olipa ihana karjalan käki tai mikä lintu nyt olikaan. Hyvän ja hyödyllisen käsityöprojektin olit keksinyt vieraille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. :) Osa työpajaan osallistuneista opettajistakin käytti ompelukonetta elämänsä ensimmäistä kertaa!

      Poista